Hvordan kan MENY bli enda bedre på Facebook?

Dette siste innlegget er en oppgave vi fikk av Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen der vi skal definere en målgruppe/interessent for en selvvalgt virksomhet. Deretter skal vi analysere virksomhetens bruk av én sosial mediekanal og drøfte forslag til forbedringstiltak på denne kanalen. Jeg har valgt å analysere MENYs Facebookside.

MENY er en norsk butikkkjede eid av Norgesgruppen AS. MENY forteller dette om seg selv på sin Linkedin-profil

Med 200 butikker og en omsetning på 18 milliarder kroner er MENY Norges ledende og mest ekspansive supermarkedkjede. Meny står for et unikt og suksessrikt konsept innen norsk dagligvare; Ferskvarer, stort vareutvalg og høy fagkompetanse kombinert med lave priser. Kundene våre skal møte medarbeidere som er motiverte, serviceinnstilte og har høy kompetanse om mat. Vi satser derfor sterkt på utvikling av kunnskap og matglede.

Jeg synes generelt at MENY har en godt etablert og velfungerende side, men man finner alltid rom for forbedringer.

Målgruppe

En målgruppe kan defineres som en gruppe virksomheter retter sin markedsføring mot. Jeg vil definere MENYs målgruppe som en aktiv familie med foreldre i aldersgruppen 30-45 år. Denne familien er interessert i godt utvalg av varer, sunn livsstil, fersk mat og er en generelt matglad familie.

Interessenter

Som en dagligvarebutikk har MENY mange interessenter.En interessent er definert som “personer, grupper eller organisasjoner som kan påvirke, vil bli påvirket av, eller oppfatter at de vil bli påvirket av prosjektets gjennomføring eller resultater” (Prosjektveiviseren).

Noen av disse er

  • Produsenter
  • Leverandører
  • Kunder
  • Eiere og investorer
  • Premissgivere som regjeringen og myndighetene
  • Andre interessentgrupper

Det viktig for MENY å tenke på at ved å være tilgjengelig på sosiale medier ikke kun er ment for deres målgruppe, men også deres interessenter.  Sosiale medier kan hjelpe bedrifter med å opprette og skape gode relasjoner mellom sine interessenter.

Generelt om Facebook

Skjermbilde 2016-06-02 kl. 21.16.20

Her ser vi at hele 3 195 000 nordmenn har en Facebookprofil. I følge Ipsos er  1 015 000 nordmenn på Twitter og 1 673 000 nordmenn på Instagram. Vi skjønner da med en gang at Facebook har det største potensialet for MENY. Ikke bare er det mange brukere på Facebook i norge, men en stor andel av alle aldersgrupper fra 18+ til 60+ er på Facebook. I aldersgruppen 30-39 som jeg vil si er en av hovedmålgruppene til MENY, ligger det stort potensiale med å nå ut til på Facebook.

Facebook kjennetegnes ved

  • At det er brukervennlig
  • Har mange funksjoner
  • Det er visuelt
  • Privat/personlig
  • Kommersielt

MENY på Facebook

Skjermbilde 2016-06-02 kl. 19.56.41

MENY har pr. dags dato 131 476 følgere på Facebook. En dagligvarehandel man kan sammenligne med som er mest lik MENY, er Coop Mega som kun har 3883. Vi kan da konkludere med at MENY ligger godt an i forhold til følgere. Facebooksiden blir hyppig oppdatert med alt fra oppskrifter, bilder og videoer.

MENY kommuniserer godt med sine følgere via innhold som er interessant for deres kunder. Dette kommer frem i for eksempel poster der de deler oppskrifter med varer som er på tilbud som vi ser her som den siste posten. De svarer kunder raskt på siden og svare så og si alle hendvendelser. Siden dette er hovedsiden til MENY kommer det mange hendvendelser fra kunder rettet mot spesifikke butikker MENY har, men de er raske på å formidle spørsål, ris og ros videre til riktig mottaker.

 

Skjermbilde 2016-06-03 kl. 11.29.01

 

MENY viser at de tar samfunnsansvar ved å poste en video der de sier satser på miljø og har som ambisjon å bli klimanøytral. Dette er noe som er interessant for både kunder og andre interessenter å få se. Det er lett å skrive på sin egen hjemmeside at din bedrift tar samfunnsansvar, men det er en annen ting å få vist det frem til så mange på Facebook. Vi ser at denne videoen har blitt vist 43 446 ganger. Dette betyr ikke nødvendigvis at den har blitt sett så mange ganger, men det viser den har nådd ut og engasjert 64 personer. Vi ser også at en leverandør kalt FairtradeEksperten også har plukket opp dette. Dette viser at MENY klarer å nå frem til interessenter på Facebook.

 

 

 

 

En Facebookside er en ypperlig måte å yte kundeservice på. Her ser vi et eksempel på hvordan MENY har gjort det lille ekstra for en kunde. De tjener ingenting ved å hjelpe en kunde med å få hentet ut en pakke fra post i butikk, men ved å vise at de faktisk gjør det lille ekstra for å gjøre kunden fornøyd er utrolig lurt.

Skjermbilde 2016-06-03 kl. 11.29.47

Teksten er i seg selv ganske lang for å være en Facebook-post, men posten klarte å engasjere mange av følgerne. Over 4 700 likte innlegget og innlegget fikk også 90 kommentarer.

 

Hva kan MENY gjøre bedre på Facebook?

Skjermbilde 2016-06-03 kl. 11.17.12

Her ser vi en oversikt over hva som engasjerer følgere mest på Facebook. Foto engasjerer mest, men det er det er noe av det bedrifter poster minst av. Linker engasjerer mest, men det er utrolig nok noe bedrifter poster mest av. MENY er gode på å engasjere med både bilder og videoer. Ingen post er uten bilde og dette gjør at de generelt klare å engasjere mer enn de hadde gjort ved å kun poste linker. Allikvel er det et par punkter jeg vil trekke frem som MENY kan gjøre bedre:

  • Lag flere matvideoer. Bli inspirert av TASTY.
    • TASTY har hele 58 206 850 likes og denne siden deler kun fremgangsmåte/oppskrift på kreative og gode matretter. Dette har MENY all kapasitet til å gjennomføre med tilgang til et bredt utvalg av alle slags matvare. Noen lignende videoer er laget allerede, men det er mulig å lage flere. Her kan det være lurt å tenke seasonality, for eksempel fremgangsmåte på en god og kreativ pavlova til 17. mai.
  • Svar raskere i chatten
    • Jeg stilte et spørsmål i chatten for noen timer siden, og har enda ikke fått svar enda det står at den er sett. Dette ser dårlig ut og kunder vil bli irriterte av å ikke få svar når de vet den er blitt sett. Bruk chatten som en positiv mulighet til å snakke personlig med kunder som ønsker å komme i kontakt.
  • Lag enda flere poster i likhet med posten om brokkoli og 17. mai kundeservice  
    • Kjør på med enkle faktasetninger og brukssområder om frukt og grønt og still gjerne spørsmål til kunder så de har enda større mulighet til å engasjere seg.
    • Følgerne liker å se “solskinnshistorier”. Vi enda mer av hvordan MENY yter kundeserice til sine kunder hver dag
  • Skap muligheter for en bedre dialog med kundene ved å stille spørsmål
    • Vi ser allerede at følgerne engasjerer seg i postene på Facebook, men hvor mye mer engasjement kan man få hvis man i tillegg spør sine følgere om noe? Her kan MENY ha mye å hente i form av forespørsler om nye varer, ris og ros og positive tilbakemeldinger.
  • Fokuser mer på enkelte målgrupper
    • Her kan det være nyttig å rette enkelte poster mot for eksempel familier og tips til familiemiddag for fire. Dette er det generelt lite av på deres side.

Kilder

Ipsos mmi

MENY

Interessentgrupper

 

Be the first to comment on "Hvordan kan MENY bli enda bedre på Facebook?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*