Vurdering av nettbutikk: YME Universe

I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken til YME Universe.Dette er en oppgave vi har fått av foreleseren vår Karl Philip Lund. Jeg skal vurdere nettbutikken med utgangspunkt i kriteriene som er presentert på Ehandel.com. Dette er på ingen måte en fasit, men en personlig vurdering av nettbutikken som helhet.
YME Universe beskriver seg selv på denne måten:
YME tilbyr et selektivt utvalg av produkter innen mote, kunst, interiør og design. YME byr på et kuratert utvalg av ready-to-wear, high-end, contemporary, street wear, og ”hard-to-get” merker og accessoirer for kvinner og menn. Ved siden av dette tilbyr YME nøye utvalgt kunst, interiør, parfymer, bøker, magasiner og en original miks av designprodukter. YME universet inkluderer et eget galleri og bookstore med tilhørende café. Besøkende inviteres til å la seg inspirere og dykke ned i et unikt utvalg bøker og magasiner fra hele verden, oppleve installasjoner og kunstverk
 

YME har også en fysisk butikk på Paleet i Oslo sentrum som går over tre etasjer. Nettbutikken til YME inneholder et utvalg av produktene de fører i den fysiske butikken.

En nettbutikken skal svare på tre ting i løpet av de 5 første sekundene

  • Har jeg kommet til riktig sted?

Det første man legger merke til på nettsiden er to store bilder med kategoriene dame og herre. Man ser også andre kategorier som nyheter, sneakers og bookstore. Man skjønner godt at man har kommet til riktig sted.

  • Hva kan man gjøre på siden?

Nettsiden viser hovedsakelig sneakers og ”siste mote” på forsiden. Man ser at det står “handlekurv” i høyre hjørne og forstår at dette er en nettbutikk der man kan kjøpe både sneakers, bøker og moteklær for både dame og herre.

  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Helt øverst på nettsiden ser vi at nettsiden har gratis frakt, fri retur og sikker betaling. Jeg mener dette er gode grunner for å handle i hos YME Universe.

 1. FørsteinntrykkSkjermbilde 2016-05-30 kl. 13.40.42

Førsteinntrykket mitt av siden er at den er veldig godt organisert med oversiktlige kategorier som kvinner og menn vi ser store klikkbare bilder av på hovedsiden. Det er veldig enkelt å navigere seg igjennom de ulike kategoriene da de er veldig logisk satt opp. Det kommer godt frem hva butikken selger og hovedsiden viser også hva som er butikkens mest populære produkter er. Dette er ofte noe jeg sjekker først i nettbutikker, så det er et stort plusspoeng at dette kommer frem uten å måtte trykke seg frem til det.Skjermbilde 2016-05-29 kl. 20.10.55

Tips til forbedring:

  • Ta nye bilder til forsiden som er litt mer inspirerende og forteller mer om hva YME tilbyr
  • Flytte ”Mest populære akkurat nå” lengre opp på siden
  • Lage en egen kategori for ”Mest populære akkurat nå” øverst på siden så folk kan finne frem lett

Terningkast 5

2. Synlighet

Ved et organisk søk i Google på ”YME Universe”, dukker nettbutikken opp helt øverst med en Adwords-annonse. Ved et søk på ”Nike Air Hurache” som er et av deres mest populære populære produkter, dukker YME opp på både Google shopping og i en AdWords-annonse på andre plassering etter Nikes egen Adwords-annonse. Dette er en veldig bra plassering å ligge på når det gjelder et populært produkt. Et av de mest populære merkene for både dame og menn hos YME er A.P.C. På et Googlesøk på A.P.C. og A.P.C. Norge, dukker ikke YME opp i det hele tatt. Her er det en mulighet for å opprette en Adwords-annonse for å gi bedre synlighet for dette klesmerket.
Skjermbilde 2016-05-30 kl. 13.44.16I følge mest ”populære produkter akkurat nå” er utvilsomt sneakers den mest populære kategorien på nettsiden. Siden dette er noe YME spesialiserer seg på, er det dumt for nettbutikken å ikke dukke opp på organisk søk i det hele tatt på førstesiden.

Tips til forbedring:

  • Lage flere Adwords-annonser for de mest populære produktene og merker/produkter som YME spesialiserer seg på
  • Legg inn relevante keywords på de mest populære produktene i AdWords for å nå ut til flere potensielle kunder

 

Terningkast 5

3. Brukervennlighet

Produktnavigasjon

Å navigere seg på siden er veldig enkelt og oversiktlig. Kategoriene er logiske og godt satt opp. Sneakers kommer først, etterfulgt av bookstore, dame, herre, merker og salg. Man får en klar oversikt av hva man kan forvente å finne på YME Universe sine nettsider.

Søkefunksjon

Søkefunksjonen er ikke fult så bra. Er man for eksempel ute etter å se de forskjellige modellene butikken har å tilby av Nike Hurache, er det vansklig å snevre det inn. Ved et søk på denne modellen, dukker det opp blant annet helt andre modeller som Air Max Thea og t-skjorter som man ser i eksemplet under.

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 11.56.28

Produktpresentasjon

Presentasjonen av produktene er veldig god. Alle produktbildene viser produktene veldig godt og profesjonelt, men jeg savner et par ting generelt i presentasjonen. De fleste produktene har kun en kort beskrivelse av produktet eller ingen i det hele tatt. Ettersom YME selger dyrere varer/luksusvarer, synes jeg det er viktig med en god beskrivelse av for eksempel stoff og andre relevant informasjon man må vite om produktet.

Kategorisering

De overordnede kategoriene på forsiden er som nevnt før gode, men kategoriene innenfor de forskjellige kategoriene er ikke like bra. Er man for eksempel på utkikk etter en lommebok eller en pc-veske, er det ikke mulig å trykke seg inn på egne kategorier innenfor kategorien ”vesker”. Å legge til ekstra kategorier her, hadde gjort siden mye mer oversiktlig. En annen nettbutikk som er gode på dette, er Shopbop som har hele 17 underkategorier under ”bags”. Jeg mener ikke å innføre like mange kategorier, men heller lignende kategorier som gjør det enklere for kunden å navigere seg rundt.

Tips til forbedringer:

  • Gjøre søkemotoren bedre så den viser nøyaktig hva du er ute etter
  • Lage flere underkategorier under f.eks vesker
  • Lage en egen kategori for “Mest populære akkurat nå” som kan finnes øverst bland de andre kategoriene
  • Legge til funksjon der du får sett flere vinkler av produktene ved å holde pil over bildet, noe f. eks. Zalando og Nelly har
  • Legg til mer detaljer og informasjon om produktene uansett type produkt

Terningkast 4

4. Bestillingsprosess

Å legge en vare i handlekurven er gjort ved et tastetrykk og man får bekreftelse på at varen er lagt i handlekurven ved hjelp av denne pop-upen. Prosessen er intuitiv og logisk. I høyre hjørne ser man hvor mange varer som er i handlekurven og totalbeløpet.4

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 12.17.02

Selve kjøpsprosessen er noe av den letteste jeg har prøvd. YME bruker Klarna som har et system som gjenkjenner deg hvis du har registert e-posten din hos butikken eller hos Klarna fra før av. Dette er utrolig kjekt og gjør prosessen for meg som kunde veldig lettvin. Det er også mulig å betale med PayPal.

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 14.16.45Skjermbilde 2016-05-30 kl. 14.16.54

Skriver du inn postnummeret ditt i feltet over vil du få flere alternativer for levering. Dette er et stort pluss!

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 14.17.09

Terningkast 6

På mobil

Nettsiden er mobilvennlig ut i fra denne testen fra Google, men handle fra YME på mobil viser seg å være så godt som umulig. Siden er ikke optimalisert for mobilhandel, noe som er veldig viktig å ha på plass i 2016. Det er umulig å trykke seg inn i handlekurven selv om man snur på mobilen eller venter aldri så lenge på at den skal laste opp.

13334499_10153430581967024_1778029978_o13313631_10153430581992024_1852753447_o

Tips til forbedring:

  • Her er det noe som må gjøres med mobiloptimaliseringen om butikken ønsker å tjene noe på mobilhandel
  • Gjør ikonene for språk øvert til venstre større så det er optimalisert for mobil

Terningkast 1

5. Teknologi/hastighet

Jeg har tatt en hastighetstest på via PageSpeed Insights og den viser ikke gode resultater.

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 13.12.12 Skjermbilde 2016-05-30 kl. 13.12.17

Jeg har også utført en test på denne siden som sammenligner nettbutikker som har lignende produkter som YME.

Her ser vi at det tar 5.6 sekunder før nettsiden er helt ferdig opplastet. Kunder forventer å se en nettside ferdig opplastet på to sekunder. I 2006 forlot 40% av kundene en nettside hvis den tok over fire sekunder å laste inn (Tribes,2013). Dette er tall alle som driver en nettside burde være opptatte av.

Tips til forbedring:

  • Få siden til å laste opp raskere: PageSpeed Insights forteller at på mobilsiden bør unngå landingsside-vidrekoblinger, tilpasse nettleserbufring og eliminere gjengivelsesblokkering av JavaScript og CSS i innhold som er synlig på nettsiden
  • På desktop bør bilder optimaliseres, tilpasse nettleserbufring og unngå landingsside-vidrekoblinger

Terningkast 2

6. Trygghet

YME bruker Klarna faktura som er en trygg og sikker betalingsløsning. Dette er hva de oppgir om løsningen:

  • Få alltid varen hjem før du betaler
  • Alltid 14 dagers betalingsfrist
  • Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon
  • 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven
  • Du kan laste ned fakturaen din på klarna.no
  • Mulighet for delbetalinger

Man kan også benytte seg av PayPal som er en løsning som fungerer på denne måten

“Hvis du har kjøpt noe på nettet, som ikke kommer fram eller som er veldig forskjellig fra selgerens beskrivelse, kan vi refundere deg for hele kjøpesummen, inkludert fraktkostnaden. Kjøperbeskyttelsen dekker nettkjøp på en hvilken som helst nettside så lenge du betaler med PayPal og kjøpet oppfyller betingelsene”.

Jeg vil si at begge er to veldig trygge betalingsløsninger som er godt etablert.

Tips til forbedring:

  • Bli sertifisert av Trygg e-handel og vi sertifiseringen på forsiden av nettsiden så kunder kan føle seg trygge på handlen

Terningkast 5

7. Kundetilfredshet

På nettsiden er det ikke mulig å for eksempel kommentere hva man synes om produkter man har kjøpt. Dette kan være nyttig informasjon eventuelle kunder ser etter som for eksempel om produktet er normal i størrelsen. YME har 4,7 av 5 stjerner i anmeldelser på Facebook. Dette er veldig bra, men det hadde vært enda bedre om YME hadde svart på ris og ros de fikk på sine sider.

Tips til forbedring:

  • Legg til bedriften på for eksempel Trustpilot for å la kunder vurdere butikken. Kunden får sagt sin mening og man kan få tilbakemeldinger butikk selv kan få bruk for

Terningkast 3

8. Kundekommunikasjon og sosiale medier

YME har idag 19 355 likes på sin Facebookside. På denne siden poster de som oftest bilder og videoer av nye produkter som kommer i butikken fremover. YME er flinke til å engasjere kunder med konkurranser der de gir bort eksklusive skopar som Yeezy Boost som vi ser i bildet under.

Skjermbilde 2016-05-31 kl. 09.58.49Skjermbilde 2016-05-31 kl. 11.18.25

 

Jeg mener at en stor del av å ha en Facebookside som bedrift er å skape en toveis kommunikasjon mellom bedriften og kunden. Her feiler YME veldig. De har 4,7 av 5 stjerner av 79 anmeldelser, men de velger å ikke svare kundene som prøver å nå dem. Flere skriver at de ikke får svar på mail, og heller tyr til denne siden. Flere kunder spør om pris på ulike varer, og det burde være veldig enkelt å svare på.

På Instagram poster YME jevnlig bilder og får også mange spørsmål om pris på ulike produkter. Her, i likhet med Facebooksiden, er det sjeldent at noen de svarer kunder eller eventuelle kunder. YME er også på Twitter, men her er det lite hyppighet av oppdateringer. Det meste som blir postet er Instagrambilder som skaper lite engasjement på Twitter. Et stort pluss for YME er bloggen som de jevnlig oppdaterer. Dette er en fin måte å kommunisere ut til kundene om de nyeste trendene og hva slags produkter som kommer i butikken fremover.

Tips for forbedringer:

  • Svare på alle henvendelser, både positive og negative. Dette skaper kundekomunikasjon.
  • Når man har en mailadresse kunder kan nå en bedrift på, så forventer man svar. Svar så fort som mulig på henvendelser i alle kanaler
  • Bruke bloggen enda mer for å vise hva YME tilbyr

Terningkast 3

9. Priser og utmerkelser

Det er ikke opplyst om noen priser eller utmerkelser på nettsiden, men på Facebook forteller de at de er nominert til “Årets butikk 2016” av Oslo Handelstands Forening.

Tips til forbedring:

  • La dette komme frem på nettsiden. Selv om det bare er en nominasjon eller butikken vinner, er det positivt for kunder å se.

Terningkast 1

10. Konsept og strategi

Konseptet fortalte jeg om i starten av anmeldelsen. Jeg synes det er veldig kult at de tør å satse på eksklusive merker og skille seg litt ut fra andre butikker i samme bransje i Oslo.

YME forteller på nettsiden sin at “Vi ønsker at du som kunde skal ha vår kunnskap og service tilgjengelig hvor enn du befinner deg”. Dette synes jeg YME burde leve litt mer opp til i fremtiden.

Terningkast 5

Totalvurdering og konklusjon

Nettsiden ser utrolig bra ut ved første blikk, men det er endel YME kan gjøre for å gjøre siden sin enda bedre. For at en nettbutikk skal være suksessfull, burde den være like bra på desktop som på nett. Betalingsleverandøren Dibs forteller til Dagens Næringsliv at i 2015 handler vi for første gang mest på mobil og nettbrett. Ved å optimalisere nettbutikken for mobil, tror jeg YME kan se en større omsetning ganske raskt.

Terningkast 4

Kilder

Alle bilder er screenshots fra nettsiden

Ti viktige kriterier for e-handel

I år handler vi for 40 milliarder på mobil og nettbrett

How Site Speed & A Slow Website Impacts Online Sales

BLOGGOPPGAVE: Vurder en nettbutikk (eller et nettsted)

 

Be the first to comment on "Vurdering av nettbutikk: YME Universe"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*