Digitale markedsføringstrender 2016

I 2016 så langt har vi sett flere nye trender innenfor digital markedsføring. I dette innlegget skal jeg trekke frem hvilke trender som jeg anser er noen av de viktigste trendene.

1. Programmatic annonsering

Programmatic er på ingen måte noe som er nytt i 2016, men det er spådd til å bli en stor trend fremover. I følge Synlighetsbloggen blir programmatic forklart slik:

”Programmatic annonsering gir deg muligheten til å kjøpe nesten alle annonseplasseringer i Norge gjennom ett enkelt system. Programmatisk annonsering er altså hvordan du kjøper bannere med bruk av avanserte plattformer og teknologi. Systemene gir muligheten til å utnytte langt flere variabler slik at annonseringen blir mer effektiv.”

Synlighetsbloggen forteller videre at det er tre hovedfordeler med programmatisk annonsering:

  1. Det er mer effektivt
  • Den manuelle jobben ved å plassere bannere på hver enkelt nettside er fjernet. Med programmatisk annonsering får man tilgang til nesten alle nettsteder og nettverk på et sted. Annonsørene slipper dermed å måtte forholde seg til flere systemer og innlogginger. Man får også se alle annonsevisningene man har i forhold til andre annonser man har og se hva som fungerer best.
  1. Mer nøyaktig målretting
  • Man kjøper cookies istedenfor en egendefinert målgruppe. Annonsøren kan da få lov til å bruke informasjon til å definere hvem man ønsker å nå. ”Vi beveger oss fra at det er viktig å nå deg på et bestemt nettsted, til at det viktigste er at vi når deg som er i målgruppen vår.”
  1. Optimalisering på bakgrunn av resultater
  • Før i tiden ble man enige om budsjett, antall visninger osv og håpet på at investeringen skulle lønne seg. Man kan nå gjøre mer av det fungerer bra, altså optimalisere resultatene underveis i annonseringen.

”Nå har vi muligheten for å reagere på bakgrunn av resultatene og optimalisere deretter.”

 

2. Omnikanal – sømløs overgang mellom kanalene

Vi ser flere og flere bedrifter som tar i bruk omnikanal. Ordet “omni” er latinsk og kan oversettes til “alle” og “enhver”. Det er ikke uten grunn at dette er noe mange bedrifter ønsker å implementere. Making Waves-bloggen forteller at online søk fører til offline kjøp. Dette kalles ”ROPO” (Research Online, Purchase Offline). For å forklare dette veldig enkelt kan jeg gi et eksempel:

Du skal ha nye sko. Det er et spesielt merke og en modell du ser etter og du velger å gjøre et online søk. Du er ute etter å ha finne den beste prisen men også hvordan du kan få tak i dem så raskt som mulig. Du finner skoen du ønsker i en nettbutikk som også har en fysisk butikk. Du ser at de har en butikk i nærheten av deg og at at de der har din størrelse på lager. Butikken har en klikk og hent-funksjon som lar deg reservere skoen og hente den i butikken. Du drar til butikken og fullfører et offline kjøp.

Et mer avansert eksempel på omnikanal kan vi se her på en video laget av at&t:

 

3. Snapchat Sponsored Lens

Sponsored Lens-funksjonen har vært i bruk på Snapchat i USA siden oktober 2015 , men på Valentines Day var Pepsi først ute i Norge med sin markedsføring-linse for Pepsi Max Cherry. Jeg prøvde selv denne funksjonen innen de 24 timene linsen lå ute her ser du print screen av hvordan det så ut.
12873541_10153286296522024_1169518421_o Først ute med sponsored-lenses var Fox Studios i USA som reklamerte for filmen ”The Peanuts Movie” rundt Halloween 2015 som så slik ut. Ønsker du at ditt selskap skal ha en slik linse, vil det koste deg ganske mye. I ukedagene selger Snapchat plass for sponsede linser i USA for nesten $500.000 for en dag. I helgene er prisene opptil $550.00 og ved høytider ligger prisen på svimlende $750.000. Pepsi Norge uttalte seg med at linsen de hadde i Norge ”ikke var så veldig kostnadskrevende”, men det forstås som at du må være et ganske stort selskap for å ha råd til slike linser.

Warner Bros har også slengt seg på lense-trenden og kjørte en firedagers kampanje med selfie-linser der to av dem var Batman, en for Superman og en for Wonder Woman i anledning med lanseringen av filmen ”Batman v Superman”. Denne var også tilgjengelig i Norge. SF-kino har valgt en litt annen tvist ved å bruke ”Snapchat-influencer” Geeohsnap i et samarbeid med mediebyrået PHD. Geeohsnap tar bilder av tilfeldige forbipasserende på snapchat og tegner ulike figurer, karakterer og dyr på og rundt dem. Rådgiver i PHD, Ingrid Ree Wiig forteller at de bruker ca. 10% av budsjettet på Snapchat. I 2016 tro jeg i kommer til å se flere av disse linsene i Norge.

12874339_10153286296592024_1271086080_o

Kilder:

TREND: Omnikanal – når skillet mellom nett og butikk viskes ut

Pepsi først ute med Snapchat-linse i Norge

Markedsfører ny Supermann-film på Snapchat

Snapchat money train gains stw am with new sponsored lenses ad

‘Batman v Superman’ Swoops Into Snapchat Video Channel

Online søk gir offline kjøp

Mobile path to purchase

Be the first to comment on "Digitale markedsføringstrender 2016"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*