En oversiktlig forretningsmodell, The Business Model Canvas

Som en nystartet bedrift krever blandt annet potensielle investorer, banker og offentlige støttespillere en gjennomtenkt forretingsmodell for å få finansiering forteller Innovasjon Norge. En forretningsmodell skal svare på følgende spørsmål:

  • Hva skal du levere?
  • Hvem er kunden?
  • Hvem er venner og konkurrenter?
  • Hvordan skal du selge?
  • Hvordan skal du ta betalt?
  • Hvordan skal du levere?

En svært ofte brukt og populær forretningsmodell som blir kalt Business Model Canvas (BMC) ser slik ut. Her har man 9 forskjellige ruter med ulike “byggeklosser” der alle sider av bedriften kommer frem. Visuelt er modellen veldig oversiktlig og enkel å forstå. Her kan man enkelt legge til og trekke fra hva som skal høre til din forretningsmodell.

På norsk kan vi kalle disse 9 byggeklossene for følgende:

  • Produkt/tjenestetilbud – Man starter alltid i denne ruten da dette punktet inneholder det viktigste for bedriften. Hvordan gir bedriften din verdi til kundene dine? Hvilke fordeler har du ovenfor andre bedrifter og hva kan du tilby som ikke noen andre kan?
  • Nøkkelpartnere – Her har man en oversikt over ulike hovedpartnere som er veldig viktige for bedriften. Dette kan f. eks. være leverandører, samarbeidspartnere, sponsorer og investorer.
  • Nøkkelaktiviteter – Hva er det bedriften hovedsakelig skal drive med for å opprettholde sine verdiløfter og sikre inntekt? Dette kan være markedsføring
  • Kunderelasjoner – Hvilken type relasjon er det kunden forventer av dere som bedrift? Har du f.eks. et produkt som krever mye support er det viktig med en lett tilgjengelig kundeservice eller en enkel side som en Facebookside der man kan få raskt svar på eventuelle spørsmål. Ønsker du en langvarig relasjon som er mest lønnsomt for bedriften, kan det være lurt å ha kundeklubber som f. eks. Trumf og Coop-medlemskap.
  • Kundesegment – Hvem type kunder vil du nå ut til? Tar man f.eks butikkkjeden MENY som eksempel, vil de nå ut til kunden som er opptatt av kvalitet og stort utvalg. Det er viktig å ha klart hvilket segment du vi treffe da andre aktiviteter i bedriften vil påvirkes av dette valget.
  • Nøkkelressurser – Hvilke ressurser har bedriften din tilgjengelig for å skape best mulig verdi for kundene? Dette kan være bedriftens ansatte med deres kunnskap og investorer.
  • Distribusjonskanaler – Hvilke kanaler skal du bruke for få solgt varen eller tjenesten din? Er det f.eks. hos en kjedebutikk, via nettbutikk eller i egen butikk?
  • Kostnadsstruktur – Hva koster produktene eller tjenestene du tilbyr og hva må du generelt bruke penger på? Dette er f. eks. lønn til ansatte, markedsføring og produksjon av produkter.
  • Inntektsstrømmer – Hvor kommer inntekten fra?

Her er også en video som kort og konsist forteller hvordan The Business Model Canvas fungerer.

Hvorfor så populær?

Jeg tror denne modellen er blitt så populær fordi den er veldig oversiktelig og den har med alle nødvendige perspektiver en forretningsmodell trenger å ha. Man kan lett samspille aktivitetene i bedriften med verdiene og segmentene i modellen. Visuelt er den også veldig lett å forstå og man ser klart og tydelig hva bedriftens plan er. Skal jeg noen gang starte en egen bedrift er det ikke tvil i hvilken modell jeg ville brukt!

Kilder

Innovasjon Norge

Business Model Canvas: Gore Fabrics by Matt Terrell

Business Model Canvas Explained

Be the first to comment on "En oversiktlig forretningsmodell, The Business Model Canvas"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*