Uber – er det sikkert nok?

Uber er som kjent en app som lar deg finne privatsjåfører i nærområdet til en mye billigere penge enn en normal taxi ville kostet deg. Denne appen så dagens lys i 2009 i San Francisco og er nå verdsatt til utrolige 52,6 milliarder dollar. I Norge tilbyr tjenesten UberBlack som er et samarbeid med sjåførtjenester på markedet og Uber Pop som er et prøveprosjekt med sjåfører som bruker egne biler. Dette reagerer selvsagt taxibransjen på. Når har de noen sinne blitt utsatt for reell konkurranse? Det finnes ingen taxiselskaper i Oslo som skiller seg ut ifra en annen grunnet lite ordentlig konkurranse. Det er selvsagt noen som skryter av å være billigst som Christiania Taxi, men står du ute i vinterkulda og leter etter taxi så tar man den første og beste. Man venter ikke på den som er best i test. Jeg tror det å velge ut en taxi er det mest tilfeldige valget jeg tar som forbruker.

Løyve og skatt avgjørende?

To av hovedargumentene mot Ubers virksomhet omhandler at de ansatte ikke har taxiløyver eller en skatteordning. Jeg kan forstå argumentet om skatten. Det at uerfarne taxi-sjåfører slipper unna skatten er veldig urettferdig for andre som betaler skatten sin. Dette kan selvfølgelig være bittert for mennesker som i hele sitt arbeidsliv har skattet av sin lønn til staten. Taxiløyve er også en av grunnene til at mange er skeptiske til Uber-tjenesten. Videre i dette innlegget skal jeg forklare hvorfor dette er et dårlig argument på hvorfor Uber-sjåførene ikke er sikre nok grunnet mangel på løyve.

Ride_RequestRider_Backseat_Color

 

Sikkert nok?

Transportarbeiderforbundet advarer mot å kjøre med Uber. “Vi synes dette går på sikkerheten løs. Hvem har kontroll på sjåførene?” spør nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen” i en artikkel i DN. Jo de som har kontroll er Uber som ansetter disse sjåførene som også må ha vandelsattest på lik linje med alle taxisjåfører. Det man heller kan stille spørsmål til er hva disse taxiløyvene betyr. I en artikkel fra Nettavisen fra mars 2015 kom det frem av en taxisjåfør hadde blitt anmeldt for voldtekt imens han var på jobb som taxisjåfør forsatt fikk beholde sitt løyve. Saken ble henlagt. Nettavisen forteller at gjennom DNA-treff viser det seg at en annen kvinne også hadde anmeldtsamme drosjesjåfør for voldtekt. Begge sakene ble henlagt. Mannen kjører fortsatt drosje. Hadde dette foregått i en Uber-taxi hadde sjåføren aldri fått jobbe for dem igjen. Uber har et godt kjent rating-system der både sjåfør og kunde blir ratet etter hvor gode de er. Er du ikke fornøyd med din sjåfør kan du gi han/hun fra 1-5 stjerner. Er du en kunde sjåførene ikke ønsker (bråker, spyr i taxi, er ufyselig) kan han/hun gi deg lav score så andre Uber-sjåfører ikke vil plukke deg opp neste gang. Dette mener jeg er en vinn-vinn situasjon for begge parter. Man vet rett og slett mer om Uber-sjåføren din enn taxisjåføren din med taxiløyve som egentlig kan ha lite betydning for hvordan sjåføren egentlig er.

uberX_Backseat_Color

“Kan være livsfarlig å ta taxi”

Et annet eksempel på sikkerheten til de tradisjonelle norske taxiene er testen om barnesetesikring. Skal man være ekspert på en tjeneste som man har drevet i mange år, må de ansatte ha kunnskap om dette. Tv2 Hjelper deg hadde i september 2015 en test om nettopp dette. De testet Oslos tre største taxifirmaer: Norgestaxi, Oslo Taxi og Christiania Taxi. Alle tre strøk i testen, taxiselskapene tok kritikken og lovet bedre opplæring i fremtiden. Jeg mener at en test som dette ikke skal være nødvendig for at taxibransjen endelig lærer grunnleggende sikkerhet. Erfaring og god kunnskap forventer vi som kunder.

Ut i fra disse eksemplene mener jeg derfor at argumentene om at de tradisjonelle taxiene er sikrere enn Ubers biler ikke brukes. Jeg har enda ikke fått muligheten til å teste ut tjenesten, men det at jeg er student gjør at denne tjenesten blir veldig aktuell en gang jeg ikke har trikk, t-bane eller buss tilgjengelig.

Kilder

DN – Hvis Uber er for noenting, er vi for konkurranse

Christiania Taxi

DN – Uber går på sikkertheten løs

Nettavisen

Tv2 Hjelper deg

Bilder fra Uber Press Kit

 

 

 

Be the first to comment on "Uber – er det sikkert nok?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*