Spotify – markedsleder for alltid?

Da radioen kom, ble musikk til en immateriell tjeneste. Dette innebar at man ikke lengre måtte ha en fysisk ting som plater for å kunne sende musikken til lytterne. Dette forteller Arne Krokan om i sin bok “Det friksjonsfrie samfunn”. Musikken gikk også fra å være en privat gode der man kun fikk høre på musikk via opptredener eller en CD-plate, til en kollektiv gode der flere kunne lytte til radioen samtidig. Det ble heller ikke mulig å eksludere lyttere som var “gratispassasjerer” ved at de hørte musikken uten å betale.

I 2016 trenger vi ikke eie musikken lengre. Vi kan leie den. Da iTunes kom i 2001 var de den første tjenesten som “debundlet” CD’en. Det vil si at innholdet ble splittet opp. Nå måtte vi ikke kjøpe hele albumet, men kunne kjøpe kun en eller flere sanger. Senere kom Spotify på banen. Å streame musikk var noe helt nytt og delvis gratis som skulle vise seg å ta over musikkmarkedet.

I 2004 fikk jeg min første iPod på ferie i USA. Pappa kjøpte seg iPod Classic og jeg fikk den som het iPod mini. Den var kjempetjukk, uten fargeskjerm og var selvfølgelig rosa. Dette var utrolig stas. Nå kunne jeg jo ha masse forskjellig musikk og høre på hvor som helst! Musikk ble lastet ned fra både Limewire og Youtubevidoer som jeg convertet til Mp3-filer. Det eneste dumme var at om jeg skulle ha ny musikk, måtte jeg bruke lang tid på å laste ned for å så føre over til iPoden.

Det var ikke før 7 år senere i mai 2011 at jeg endelig fikk en ny mulighet. Jeg opprettet en Spotifykonto som jeg fortsatt bruker den dag idag. Jeg fikk øynene opp for den nye tjenesten som lot meg streame musikken. Jeg slapp å laste ned og jeg hadde omtrent alle sanger jeg kunne ønske meg i et og samme program. Jeg hadde nettopp fått min første iPhone og der kunne jeg laste progammet ned som en app der de samme spillelistene fulgte etter. Hvorfor skulle jeg bruke 95 kr for et album på iTunes store når jeg kunne høre på omtrent alt av musikk for kun 99 kr i måneden?

5 år, 65 spillelister og 5445 kr senere bruker jeg fortsatt Spotify. Av natur er jeg som forbruker styrt av mine rutiner, vaner og merkevarelojalitet. Som person er jeg ikke glad i forandringer, noe jeg fort skjønte at jeg bare må venne av meg i løpet av dette semesteret. Siden jeg skaffet meg Spotify i 2011 har det kommet en rekke andre streamingtjenester som f.eks. norske Wimp som ble en del av Jay-Z’s Tidal og franske Deezer.

Algoritmer

Ved å bruke Spotify-funksjonen, shuffle play, har jeg tidligere merket at avspillingen ikke har virket så tilfeldig ved denne funksjonen. Jeg har flere lister med mange hundre sanger, men ved shuffle play spilte den ofte samme artister etter hverandre. Daily mail skrev i februar 2015 om at Spotify-brukere melder om at shuffle play-funksjonen i programmet ikke er så tilfeldig som den burde vært. En bruker forteller dette på et Spotify-forum: “On my 442 song playlist, the same 30 or 35 tracks play over and over again and the other 400 songs I have barely heard once”. Spotify bruker som kjent algortimer som bestemmer hvilke sanger som blir spilt tilfeldig og hva som blir anbefalt til deg. De ble beskyldt av brukere for å fremme artister som er billigere for Spotify å betale royalties til og ha avtaler med plateselskaper for å promotere visse artister. Ifølge Spotify skal shuffle play være perfekt tilfeldig, noe som hjernen oppfatter som utilfeldig. De mente at både brukerne og dere selv hadde rett i hva som stemte angående algoritmen de bruker kalt Fisher-Yates shuffle. Spotify ble etter press, tvunget til å endre algoritmen for å få den mer tilpasset til hva den menneskelige hjernen ser på som tilfeldig.

Markedsleder – for alltid?

I januar 2016 er det registrert 75 millioner brukere og 20 millioner abonnenter på Spotify. Nykommeren og konkurrenten Tidal som er slått sammen med norske Wimp hevder i mars 2015 å ha 580.000 brukere. En skjønner godt hvem som er markedslederen av disse to, men det finnes andre tjenester som kan være truende for Spotify i fremtiden.

Like bak Spotify ligger Soundcloud med 40 million registrerte brukere (juli 2013), men hele 175 millioner unike månedlige brukere! (des. 2014). Soundcloud er en nettbasert streamingtjeneste der kjente artister kan legge ut sine sanger, men også for privatpersoner som kan legge ut egenproduserte sanger. Her kan man også lage spillelister i likhet med Spotify. Denne tjenesten er gratis for lyttere, men kan oppgraderes for de som legger ut musikk der. Det er mer sosial plattform enn Spotify og kan minne litt om Facebook. Her kan du kommentere ulike partier av en sang, like og abonnere på forskjellige brukere og artister. Brukere kan legge ut sanger direkte uten godkjennelse fra noen slik du må for å få sangen din på Spotify. På Spotify må man betale for å bli fremmet på siden, men på Soundcloud er det brukerne som bestemmer hva som blir fremmet ved å like og høre på sanger. Jeg sjekker ofte Soundcloud etter sanger av litt ukjente artister som ikke finnes på Spotify. Flere av vennene mine bruker denne tjenesten primært som musikkavspiller og det vil kanskje fler i fremtiden også.

Det bli spennende å se om Spotify fortsatt består som markedsleder i årene fremover. Jeg vet med meg selv at jeg vil bruke denne tjenesten en god stund til, helt til det kommer noe mye bedre og billigere.

 

Kilder:

Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunn . Cappelen Damm AS.

Daily mail

Spotify

Wikipedia- Fisher-Yates shuffle

Wikipedia – Tidal

Soundcloud

Be the first to comment on "Spotify – markedsleder for alltid?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*